Kufur pada bahasa bererti “menutupi”atau “mengingkari”. Manakala menurut ‘Ulama Usuluddin kufur boleh diertikan sebagai “tutup” ini kerana hati orang kafir tertutup atau terkunci mati daripada mendapat hidayah Allah. Dari segi istilah, kufur menurut Ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah ialah pendustaan kepada Rasulullah s.a.w dan ajaran yang dibawanya.Sementara itu, menurut kaum Khawarij kufur ialah orang yang meninggalkan ajaran dan hukum-hukum Allah. Menurut syarak tidak mempercayai Allah, malaikat, kitab-kitabnya, para rasulnya, hari akhirat, hukum-hukum Allah atau sebarang ketetapan agama yang secara daruri diketahui oleh orang Islam.
AYAT-AYAT AL-QURAN TENTANG KUFUR 1 ٱلَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهۡدَ ٱللَّهِ مِنۢ بَعۡدِ مِيثَـٰقِهِۦ وَيَقۡطَعُونَ مَآ أَمَرَ ٱللَّهُ بِهِۦۤ أَن يُوصَلَ وَيُفۡسِدُونَ فِى ٱلۡأَرۡضِۚ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡخَـٰسِرُونَ (٢٧) كَيۡفَ تَكۡفُرُونَ بِٱللَّهِ وَڪُنتُمۡ أَمۡوَٲتً۬ا فَأَحۡيَـٰڪُمۡۖ ثُمَّ يُمِيتُكُمۡ ثُمَّ يُحۡيِيكُمۡ ثُمَّ إِلَيۡهِ تُرۡجَعُونَ (٢٨) (Surah al-Baqarah ayat 27 dan 28)
Mafhumnya:(Iaitu) orang-orang yang merombak (mencabuli) perjanjian Allah sesudah diperteguh dan memutuskan perkara yang disuruh Allah supaya diperhubungkan dan mereka pula membuat kerosakan dan bencana di muka bumi. Mereka itu ialah orang-orang yang rugi. (27) Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Dia menghidupkan kamu; setelah itu Dia mematikan kamu, kemudian Dia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat kelak); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan). (28)
2. يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ ءَامِنُواْ بِٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦ وَٱلۡكِتَـٰبِ ٱلَّذِى نَزَّلَ عَلَىٰ رَسُولِهِۦ وَٱلۡڪِتَـٰبِ ٱلَّذِىٓ أَنزَلَ مِن قَبۡلُۚ وَمَن يَكۡفُرۡ بِٱللَّهِ وَمَلَـٰٓٮِٕكَتِهِۦ وَكُتُبِهِۦ وَرُسُلِهِۦ وَٱلۡيَوۡمِ ٱلۡأَخِرِ فَقَدۡ ضَلَّ ضَلَـٰلاَۢ بَعِيدًا (١٣٦) إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ثُمَّ كَفَرُواْ ثُمَّ ءَامَنُواْ ثُمَّ كَفَرُواْ ثُمَّ ٱزۡدَادُواْ كُفۡرً۬ا لَّمۡ يَكُنِ ٱللَّهُ لِيَغۡفِرَ لَهُمۡ وَلَا لِيَہۡدِيَہُمۡ سَبِيلاَۢ (١٣٧)
Surah an-Nisa’ ayat 136 dan 137)
Mafhumnya:Wahai orang-orang yang beriman! Tetapkanlah iman kamu kepada Allah dan RasulNya, dan kepada Kitab Al-Quran yang telah diturunkan kepada RasulNya (Muhammad s.a.w) dan juga kepada Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan dahulu daripada itu dan sesiapa yang kufur ingkar kepada Allah dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya dan Rasul-rasulNya dan juga Hari Akhirat, maka sesungguhnya dia telah sesat dengan kesesatan yang amat jauh. (136) Sesungguhnya orang-orang yang beriman, kemudian mereka kafir, kemudian mereka beriman semula, kemudian mereka kafir sekali lagi, kemudian mereka bertambah-tambah lagi dengan kekufuran, Allah tidak sekali-kali akan memberi ampun kepada mereka dan tidak akan memberi petunjuk hidayat kepada mereka ke jalan yang benar. (137)
3
وَبِكُفۡرِهِمۡ وَقَوۡلِهِمۡ عَلَىٰ مَرۡيَمَ بُہۡتَـٰنًا عَظِيمً۬ا (١٥٦) وَقَوۡلِهِمۡ إِنَّا قَتَلۡنَا ٱلۡمَسِيحَ عِيسَى ٱبۡنَ مَرۡيَمَ رَسُولَ ٱللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَـٰكِن شُبِّهَ لَهُمۡۚ وَإِنَّ ٱلَّذِينَ ٱخۡتَلَفُواْ فِيهِ لَفِى شَكٍّ۬ مِّنۡهُۚ مَا لَهُم بِهِۦ مِنۡ عِلۡمٍ إِلَّا ٱتِّبَاعَ ٱلظَّنِّۚ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينَۢا (١٥٧)
(Surah-Nisa’ ayat 156 dan 157 )
Mafhumnya:Demikian juga (Kami laknatkan mereka) dengan sebab kekufuran mereka dan tuduhan mereka terhadap Mariam (dengan tuduhan) yang amat besar dustanya. (156) Dan juga (disebabkan) dakwaan mereka dengan mengatakan: "Sesungguhnya kami telah membunuh Al-Masih Isa Ibni Mariam, Rasul Allah". Padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak memalangnya (di kayu palang iaitu salib), tetapi diserupakan bagi mereka (orang yang mereka bunuh itu seperti Nabi Isa) dan sesungguhnya orang-orang yang telah berselisih faham, mengenai Nabi Isa, sebenarnya mereka berada dalam keadaan syak (ragu-ragu) tentang menentukan (pembunuhannya). Tiada sesuatu pengetahuan pun bagi mereka mengenainya selain daripada mengikut sangkaan semata-mata dan mereka tidak membunuhnya dengan yakin. (157
BAGAIMANA MENGIMANI AYAT-AYAT AL-QURAN BERKAITAN KEKUFURAN
Sebagai mukmin yang beriman kita hendaklah yakin dengan perkara dan peristiwa yang di bicarakan di dalam al-Quran kerana ia merupakan salah satu kepada cabang rukun iman iaitu beriman kepada kitab-kitab Allah (al-Quran).Selain itu, kita harus mengambil iktibar diatas peristiwa yang telah berlaku keatas umat terdahulu contohnya tentang kekufuran. Dari itu, segala intipati daripada ayat al-Quran dapat di praktikkan dalam kehidupan seharian serta menjadi peringatan kepada masyarakat zaman sekarang agar lebih berwaspada dalam menjalani ranjau kehidupan yang berliku.
KESAN MENGIMANI AYAT-AYAT AL-QURAN BERKAITAN KEKUFURAN
Beriman kepada kitab-kitab adalah salah satu cabang kepada rukun iman. Justeru itu dalam kita mengimani ayat-ayat Allah berkaitan kekufuran, secara tidak langsung dapat menghindarkan diri kita daripada terjerumus dalam golongan kufur yang dibenci oleh Allah ini. Malahan ini menjadi nilai tambah yang sangat berharga kepada keimanan kita dalam mentarbiyah dan muhasabah diri agar menjadi mukmin yang bertaqwa, beriman dan mendapat tempat yang mulia disisi Allah s.w.t.
BAHAGIAN-BAHAGIAN KUFUR Menurut As-Syeikh Muhammad Jameel Zino dalam Kitab Minhaj al-Firqah an-Najiyah bahawa kufur terbahagi kepada dua bahagian. Pertama adalah kufur besar. Kufur besar adalah kekufuran yang mengeluarkan seseorang dari agama Islam. Ia merupakan kufur ‘Itiqad. Orang yang beriktiqadkan kufur besar adalah kekal dalam neraka. Manakala yang kedua adalah kufur kecil iaitu merupakan sebahagian dari jenis dosa besar yang disebutkan didalam al-Quran dan hadis dengan lafaz kufur bertujuan untuk member larangan yang amat berat serta menakutkan pelakunya. Akan tetapi ia tidak mengeluarkannya dari agama Islam.
BAHAGIAN KUFUR BESAR(AL-AKBAR)
1.Kufur al-Inkar
“Kufur al-inkar” adalah kekafiran dalam erti pengingkaran terhadap Allah sebagai pencipta, pemelihara, dan pengatur alam ini, megingkari para rasul-Nya, dan seluruh ajaran yang mereka bawa.Hasil daripada keingkaran terhadap suruhan Allah,maka mereka dikategorikan sebagai penganut ateisme, materialisme, dan naturalisme yang hanya mempercayai hal-hal yang bersifat material dan alamiah. Menurut mereka, kehidupan ini hanya berlangsung secara alamiah, murni tanpa kendali dari luar. Firman Allah s.w.t:
وَقَالُوا مَا هِيَ إِلَّا حَيَاتُنَا الدُّنْيَا نَمُوتُ وَنَحْيَا وَمَا يُهْلِكُنَا إِلَّا الدَّهْرُ وَمَا لَهُمْ بِذَلِكَ مِنْ عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ (Surah al-Jatsiyah ayat 24)
"Dan mereka berkata: "Kehidupan ini tidak lain hanyalah kehidupan di dunia saja, kita mati, hidup, dan tidak ada yang membinasakan kita selain masa". Mereka sekali-kali tidak mempunyai pengetahuan tentang itu, mereka tidak lain hanyalah menduga-duga saja."
2.Kufur al-Juhud
Kufur al-juhud adalah mengakui dengan hati (kebenaran yang dibawa oleh Rasululah) tetapi mengingkarinya dengan lidah. Menurut Thabataba'i, kufur al-juhud bererti pengingkaran terhadap ajara-ajaran Allah dalam keadaan tahu bahawa apa yang diingkari itu adalah kebenaran. Fir'aun dan kelompoknya adalah contoh orang kafir jenis ini, sebagaimana diterangkan dalam al-Quran.Firman Allah:
فَلَمَّا جَاءَتْهُمْ ءَايَاتُنَا مُبْصِرَةً قَالُوا هَذَا سِحْرٌ مُبِينٌ(13)وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ(14) (An-Naml ayat 13-14)
Mafhumnya:“Maka tatkala mu`jizat-mu`jizat Kami yang jelas itu sampai kepada mereka, berkatalah mereka: "Ini adalah sihir yang nyata". Dan, mereka mengingkarinya kerana kezaliman dan kesombongan (mereka), padahal hati mereka meyakini (kebenaran)-nya. Maka, perhatikanlah betapa kesudahan orang-orang yang berbuat kebinasaan.”
3. Kufur an-Nifaq
Kufur al-nifaq bererti menzahirkan Islam dengan sebutan lidah, tetapi hati dan amalannya berlawanan dengan apa yang disebutkan(pengingkaran dengan hati).Firman Allah S.W.T:
(Surah al-Ma'idah ayat 41)
Mafhumnya: “Hai Rasul, janganlah kamu disedihkan oleh orang-orang yang bersegera (memperlihatkan) kekafirannya, iaitu di antara orang-orang yang mengatakan dengan mulut mereka: "Kami telah beriman", padahal hati mereka belum beriman.”
. Kufur Nifaq ini terbahagi kepada dua jenis iaitu pertama adalah Nifaq I’tiqadi iaitu munafik i’tiqad dan tempatnya di neraka paling bawah.Kufur jenis ialah mendustakan apa yang datang dari Allah,mendustakan sebahagian daripada apa yang datang dari Allah , mendustakan Rasulullah atau apa yang datang darinya,mendustakan sebahagian daripada apa yang datang dari Rasulullah serta benci terhadap kejayaan dan kemenangan Islam,dan terakhir sekali adalah gembira dengan kemunduran Islam.
. Keduanya adalah Nifaq Amali, iaitu munafik amalan.Nifaq jenis ini tidaklah sampai mengeluarkan seseorang daripada agama Islam dan nifaq ini iaitu jika bercakap ia berbohong,jika berjanji ia mungkir,jika diberi amanah ia mengkhianati,jika ia berkelahi ia berdendam dan jika bersumpah ia menipu
4.Kufur asy-Syirk
Syirik bererti mempersekutukan Allah dengan menjadikan sesuatu selain dari-Nya sebagai sembahan, objek pemujaan, dan atau tempat menggantungkan harapan dan dambaan. Syirik digolongkan sebagai kekafiran kerana perbuatan itu mengingkari keesaan Allah.
Para ulama membagi jenis syirik kepada dua bahagian iaitu syirik besar dan syirik kecil.Pertamanya adalah syirik besar (syirk jaliy) iaitu mempersekutukan Allah secara terang-terangan.Contohnya ialah seperti menyembah patung dan berhala.Akibatnya rosak akidah,berdosa besar dan mendapat azab di akhirat.
Keduanya adalah syirik kecil (syirk khafiy) iaitu tidak meletakkan Allah sebagai yang mutlak dalam niat terutama dalam ibadat.Ia tidak menyebabkan seseorang itu dihukum sebagai kafir atau musyrik,tetapi dosa syirik kecil adalah lebih besar dari dosa-dosa besar lain seperti zina ,minum arak dan lain-lain lagi.Contohnya ialah tidak ikhlas,riak dan takabbur(menunjuk-nunjuk dalam ibadat) dengan mengkhususkan sebahagian amalan untuk Allah dan sebahagian lagi untuk kepentingan lain. Akibatnya orang seperti ini akan dibenci masyarakat dan hilang kawan.
5.Kufur al-Irtidad
Istilah “irtidad” atau “riddat” berakar dari kata “radd”.Menurut ar-Raghib, “riddat” khusus digunakan bagi orang-orang yang kembali kepada kekafiran sesudah beriman.Fenomena riddat banyak sekali berlaku dalam masyarakat sekarang, khususnya masyarakat moden yang berlatar belakangkan perkahwinan campuran antara agama.Misalnya sanggup tukar agama(Islam) kepada agama lain kerana berkahwin dengan orang bukan Islam.
6.0 Kufur bohong(at-Takzib)
Kufur ini bermaksud pembohongan terhadap keseluruhan al-Quran dan hadis atau sebahagian dari apa yang telah diterangkan dengan amat nyata didalam al-Quran dan hadis.Dalilnya adalah firman Allah s.w.t dalam surahal-Ankabut ayat 68.Mafhumnya, “Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang mengada-adakan kedustaan terhadap Allah atau mendustakan yang hak setelah yang hak itu disampaikan kepadanya.Bukankah dalam neraka jahanam disediakan tempat tinggsl bagi orang-orang kafir?”.
7.0 Kufur Enggan(al-Iba’) dan takabbur(al-Istikbar)
Kufur ini bererti menolak yang hak dengan sebab benci dan bongkak terhadapnya padahal ia mengaku akan kebenaran hak itu dan tidak mengingkarinya.ini adalah seperti kufur Iblis sepertimana yang dikisahkan dalam surah al-Baqarah ayat 34.Mafhumnya “Dan ingatlah ketika Kami berfirman kepada para malaikat: “Sujudlah kamu kepada Adam,maka sujudlah mereka kecuali Iblis,ia enggan dan takabbur dan adalah termasuk dalam golongan kafir”.
BAHAGIAN KUFUR KECIL(AL-ASGHAR)
1.Kufur an-Ni'mat
Kufur an-ni'mat adalah mengingkari Allah sebagai pemberi nikmat kepada manusia,tidak bersyukur atas segala nikmat Allah,serta menggunakan nikmat bukan untuk tujuan yang sepatutnya(memperoleh keredhaan Allah).Contohnya ialah menggunakan nikmat untuk melakukan maksiat,enggan mengeluarkan zakat dan boros berbelanja.Firman Allah s.w.t;
وَإِذَا مَسَّ الْإِنْسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنْبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَائِمًا فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ كَأَنْ لَمْ يَدْعُنَا إِلَى ضُرٍّ مَسَّهُ كَذَلِكَ زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ(12)
(Surah Yunus ayat 12)
Mafhumnya: “Dan apabila manusia ditimpa bahaya, dia berdoa kepada Kami dalam keadaan berbaring, duduk, atau berdiri, tetapi setelah Kami hilangkan bahaya itu darinya, dia (kembali) melalui jalannya yang sesat, seolah-olah dia tidak pernah berdoa kepada Kami untuk menghilangkan bahaya yang telah menimpanya. Begitulah orang-orang yang melampaui batas itu memandang baik apa yang selalu mereka kerjakan".
2.Kufur Amali
Kufur ini bermaksud iaitu segala amalan maksiat yang disebutkan lafaz kufur terhadapnya tetapi sebenarnya keimanannya adalah tetap wujud disisinya.Contoh kufur amali adalah seperti hadis Rasulullah yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari yang bermaksud “Memaki seseorang muslim lain itu adalah fasiq dan membunuhnya adalah kufur”. FAKTOR-FAKTOR YANG MENYEBABKAN KUFURAntara faktor-faktor utama yang menyebabkan kufur ialah,pertama pegangan agama yang lemah menyebabkan seseorang itu tidak dapat membezakan antara perbuatan yang mendapat dosa atau pahala.Keduanya ialah terpengaruh dengan hawa nafsu yang inginkan keseronokan dan kebebasan.Manakala yang terakhirnya adalah disebabkan oleh kesempitan hidup yang menyebabkan seseorang itu sanggup melakukan kufur untuk memenuhi keperluan hidup |
No comments:
Post a Comment